Forbruker

 

Størrelse 38 i Norge, 44 i Italia og 12 i Storbritannia. Klesstørrelser er kilde til forvirring og frustrasjon, både for kunde og butikk. Nå skal det bli lettere å handle klær i riktig størrelse med en felles europeisk standard.

2017-09-21

Mer om Felles europeisk standard for klesstørrelser
 

En avtale mellom Standard Norge, regjeringen og Forbrukerrådet gjør det nå mulig å laste ned standardkontrakter for håndverkertjenester gratis.

2017-09-05

Mer om Unngå konflikt - bruk standardkontrakter
 

NS-INSTA 800:2017 er lagt frem for offentlig høring. Høringsforslaget er utarbeidet av en nordisk komité og har frist for høringskommentarer 15. oktober.

2017-08-17

Mer om Revidert rengjøringsstandard på høring
 

Omdømme er viktig. Mange kjente og etablerte næringer er svært klar over betydningen av å levere tjenester av høyeste kvalitet. Likevel kan det være komplisert å definere og tilpasse slike «myke» faktorer til sin organisasjon.

2017-06-26

Mer om Prima kvalitet i tjenesteytelsen
 

På en rekke områder innenfor standardisering pågår mange og spennende standardiseringsprosjekter med tydelig forbrukerelevans. Oversikten over relevante forbrukerprosjekter oppdateres kvartalsvis, og nedenunder finnes en liten oppdatering på hva som er nytt i mai.

2017-06-02

Mer om Aktuelt i mai 2017 - forbrukere og standardisering
 

Mange forbrukere irriterer seg over at klesstørrelsene synes å variere, fra merke til merke og fra land til land. Internasjonal standardisering forsøker å bøte på dette og nå er en serie med standarder for å vurdere kroppsfasonger, så man igjen kan beregne størrelse og utforme tekstiler, nettopp ferdig.

2017-05-09

Mer om Hvilken størrelse bruker du?
 

På et eller annet tidspunkt i livet kan alle oppleve å befinne seg i en sårbar situasjon. ISOs forbrukerpolitiske komité COPOLCO har nå foreslått et nytt internasjonalt standardiseringsprosjekt som innebærer å utforme en guide for alle organisasjoner, slik at det blir enklere å identifisere forbrukere i sårbare situasjoner og å utvikle, implementere og opprettholde policy og prosedyrer for å ivareta de sårbare forbrukernes behov.

2017-03-27

Mer om Sårbare forbrukere og inkluderende tjenester
 

Hvor åpen og transparent er egentlig din organisasjon? Hvor er den på vei, og hvordan blir den styrt? Dette er relevante spørsmål til det systemet en organisasjon bruker for å styre, kontrollere og revidere seg selv. Hensikten med et slikt system er i siste instans å rettferdiggjøre selve organisasjonenes eksistens.

2017-03-24

Mer om Eierskapsutøvelse - nytt internasjonalt standardiseringsprosjekt
 

Den norske gulrota har vært i fokus den siste tiden. Gulrøtter ble standardisert i 1999, og fremstår i dag rette og ranke og uten lyter. Men forbrukerne savner de krokete gulrøttene, og synes det er ille at de bare brukes til dyrefor eller kastes.

2017-03-08

Mer om Standardisert gulrøtter og matsvinn
 

På en rekke områder innenfor forbrukerrelevant standardisering pågår mange spennende standardiseringsprosjekter. Oversikten over relevante forbrukerprosjekter oppdateres kvartalsvis, og nedenfor kan du finne en liten oppdatering på hva som er nytt i februar.

2017-03-06

Mer om Februarnytt 2017 - Forbrukere og standardisering
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »