Forbruker

 

Papir ble utviklet av kineserne for over 2000 år siden, men det var først på 19-hundretallet at vi for alvor startet med «merkevarebygging» og informasjon av ulikt slag på selve pakningen.

2018-10-18

Mer om Det er viktig med riktig emballasje
 

Flere nye standardiseringsprosjekt på forbrukerområdet er under oppseiling. Her kan du lese om relevante prosjekter per september.

2018-09-03

Mer om Forbrukernytt i september 2018
 

Personvern og vern om privatlivets fred er blitt hyperaktuelle problemstillinger i vår tilkoblede verden. Nå lanseres ny internasjonal standard som legger snubletråder i veien for tyveri av personlig informasjon.

2018-06-13

Mer om Økt personvern med ny standard
 

Her er en oppdatert oversikt over standarder og standardiseringsprosjekter som er spesielt relevante for forbrukere.

2018-05-25

Mer om Forbrukere og standardisering - Nytt i mai 2018
 

"ISO/IEC Guide 14 Products and related services – Information for consumers" skal bidra til å forbedre kvaliteten på produktinformasjon, slik at det skal være enklere for forbrukerne å ta informerte og kjøpsvennlig valg. Denne internasjonale guiden er akkurat blitt revidert.

2018-04-23

Mer om Bedre varedeklarasjoner med Guide 14
 

Her er en oppdatert oversikt over standarder og standardiseringsprosjekter som er spesielt relevante for forbrukere.

2018-03-16

Mer om Forbrukere og standardisering - 2018 februarnytt
 

Her er en oppdatert oversikt over standarder og standardiseringsprosjekter som er spesielt relevante for forbrukere.

2017-12-15

Mer om Forbrukere og standardisering - Desembernytt
 

I standardiseringsarbeidet knyttet til identitet og personvern, er vi opptatt av å finne løsninger på hvordan virksomheter kan legge opp systemene sine slik at informasjon om den enkelte ikke oppbevares lenger enn nødvendig. 11. desember inviterte vi til frokostmøte hvor det ble tatt opp hvordan standarder bidrar til å sikre personvernet.

2017-12-14

Mer om Et marked i voldsom vekst – standarder sikrer personvernet
 

Mange organisasjoner har utviklet catchy slagord. Slagord som omfatter et vidt spekter av sosiale og bærekraftige tema. Det kan være påstander som "organisk mat", "kortreist", "rettferdig", "garantert ikke barnearbeid", "mini-fotavtrykk", "god dyrehelse" og mange flere. Men kan man stole på slike etiske påstander?

2017-10-30

Mer om Kortreist og grønn, og uten bruk av kjemikalier
 

Størrelse 38 i Norge, 44 i Italia og 12 i Storbritannia. Klesstørrelser er kilde til forvirring og frustrasjon, både for kunde og butikk. Nå skal det bli lettere å handle klær i riktig størrelse med en felles europeisk standard.

2017-09-21

Mer om Felles europeisk standard for klesstørrelser
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > »