Enklere med avtaler om fasilitetsstyring med ISO 41012
ISO 41012 hjelper deg med ressursvalg og når du skal beskrive krav til fasilitetstjenester, inngå avtale og følge den opp. Nå er standarden oversatt til norsk.
Når du skal inngå en avtale om levering av tjenester til et bygg (en fasilitet), er det en del å sette seg inn i. ISO 41012 gir veiledning om ressursvalg og utvikling av avtaler om fasilitetsstyring. Det er like viktig å beskrive krav til tjenesten uavhengig av hvem som leverer den, og denne standarden er ment for både interne (egne ansatte) og eksterne leverandører.
Standardens fulle navn er NS-EN ISO 41012 Fasilitetsstyring (FM) — Veiledning om strategiske ressursvalg (sourcing) og utarbeidelse av avtaler.
ISO 41012 hjelper den som skal bestille tjenester til et bygg til å
- vurdere ulike leveransealternativer
- inngå en avtale og få en god struktur på avtalen
- spesifisere hva som skal leveres
- spesifisere kvalitet av det som skal leveres
- følge opp avtalen
Enhver virksomhet som er opptatt av at tjenester til bygget er gunstige for kjernevirksomheten og dens behov i dag og framover, trenger denne standarden for å utarbeide og utvikle avtalen med leverandørene, uansett om de er interne eller eksterne.
Standarden beskriver prosess og viser vei
Det å forstå og beskrive behovet for og kvaliteten av en tjeneste, er det aller viktigste for utarbeidelse av en avtale. Dette er en prosess og prosessen for ressursvalg og avtaler om tjenester kan grovt deles i tre steg:
- Definere behov og kvalitetsnivå av tjenesten
- Utarbeide avtalen
- Følge opp avtalen
Standarden gir stikkord til hva du bør tenke på og hva som skal gjøres for hvert av stegene og deler opp i konkrete oppgaver som skal utføres underveis.
ISO 41012 danner sammen med FM-læreboka (ISO 41001) og terminologistandarden for FM (ISO 41011), selve ryggraden i standardene for fasilitetsstyring. Norge som ledet arbeidet med utviklingen av ISO 41012.
Les mer om ISO 41012
Les mer om FM-læreboka NS-EN ISO 41001