Norsk Standard for coachingtjenester
Standarden NS 11251 beskriver hvilken kompetanse en kunde skal kunne forvente fra en coach.
Standarden vil være nyttig for kjøpere av coachingtjenester, coacher og skoler som utdanner coacher. Den beskriver grunnleggende kompetanseområder for coaching, som relasjonskompetanse, kommunikasjon, selvinnsikt, psykologi og etikk. Standarden beskriver også avgrensning mot andre fagområder.
Målet med standarden er å styrke kvaliteten på norske coacher. Standarden skal være et bidrag til å gjøre bransjen mer seriøs og faglig basert.
Standarden forener innhold fra ulike retninger og fagområder innenfor coaching i en felles Norsk Standard som beskriver krav til kompetanse for en coach.
Flere standarder
NS 11251:2023 Coachingtjenester – Krav til kompetanse, som er standardens formelle navn, er en del av en gruppe av planlagte standarder som vil omfatte krav til sertifisering, krav til leveranse og krav til utdannelse.
Komiteen
Standarden er utarbeidet av Standard Norges komité SN/K 258 Coaching med medlemmer fra følgende virksomheter: Den Norske Coachforening, DNV, EMCC Global/Norge, Erickson Coaching Nordic, Gestaltpraktiserende i organisasjoner (GPO), International Coaching Federation Norway (ICF Norge), Leveraas AS, Nocna AS, Norsk Forening for Coaching & NLP, Norsk Senter for Coaching, Optivis Life and Business Academy, Potensialbygger, Teambyggerne og Løwe Coaching.